technika6b
04.06.2020
Temat: Nowoczesny świat techniki. Mechatronika.
Przeczytaj, treści napisane pogrubioną czcionką przepisz. Obejrzyj filmy.Wykonaj zadanie.
Mechatronika jest szybko rozwijającą się dziedziną wiedzy, stanowiącą połączenie takich dziedzin jak: mechanika, elektronika, informatyka, robotyka, automatyka.
Służy ona projektowaniu i wytwarzaniu nowoczesnych urządzeń , w której występuje oddziaływanie między częściami mechanicznymi, elektrycznymi i elektronicznymi i programami sterującymi.
Przykład: nowoczesna pralka potrafi zważyć pranie, właściwie dobrać ilość wody, czynnika piorącego, temperaturę, odprowadzić wodę. Ponadto rozpoczęcie pracy możemy zaprogramować na określoną godzinę.
Przedmiotem zastosowań mechatroniki jest między innymi wytwarzanie:
- układów sterowania pojazdami
- nowoczesnych zabawek
- zaawansowanych urządzeń powszechnego użytku oraz elektroniki
- urządzeń automatyki i robotyki, w tym robotów przemysłowych
- aparatury medycznej
- mikroukładów elektromechanicznych
- narzędzi do pomiarów.
Do wykonania praca praktyczna (czas przesłania pracy do 12.06)
1) wybierz jedno urządzenie z Twojego otoczenia
2) wykonaj/ dodaj zdjęcie wybranego przez Ciebie urządzenia, opisz z jakich elementów składa się oraz dołącz krótką notatkę dotyczącą zasady działania
3) wykonaj zdjęcie swojej pracy i prześlij na adres: agnieszka.kedziora@zsi9.pl
Praca może być wykonana w wersji elektronicznej (np. prezentacja komputerowa -około 5 slajdów; lub na arkuszu formatu A3 dowolną techniką).
28.05.2020
Temat: Klasyfikacja i budowa urządzeń technicznych.
Przeczytaj, treści napisane pogrubioną czcionką przepisz. Obejrzyj film, wykonaj zadanie i prześlij.
Wokół otacza nas świat pełen wytworów techniki. Są to np. maszyny, narzędzia, sprzęty.
W domu korzystamy z urządzeń AGD (artykuły gospodarstwa domowego) RTV(sprzęt elektroniczny radiowo-telewizyjny)
Urządzenia możemy podzielić ze względu na przeznaczenie:
- Ułatwiające obróbkę termiczną potraw np. kuchenka mikrofalowa
- Ułatwiające pracę fizyczną np. robot kuchenny
- Ułatwiające przekazywanie informacji np. telefon
Budowa:
Urządzenia mogą być poruszane za pomocą energii mechanicznej (np. mięśni naszych nóg, rąk) lub energii elektrycznej
- zespół napędowy- przekazuje dostarczoną energię do części wykonujących pracę np.silnik
- przekładania – umożliwiają m.in. zmianę kierunku obrotów, prędkość obrotów, wielkość siły napędzającej urządzenie
- zespół roboczy-umożliwia wykonanie konkretnej pracy np. noże do rozdrabniania produktów
Zadanie 2.2 str. 214
Zadanie 3.2 str. 218
Odpowiedzi prześlij na adres: agnieszka.kedziora@zsi9.pl lub poprzez wiadomość Librus
21.05.2020
Temat: Utrwalenie wiadomości-instalacje domowe-test online.
Link do testu prześlę przez dziennik Librus.
14.05.2020
Temat: Domowa instalacja gazowa.
Przeczytaj, treści napisane pogrubioną czcionką przepisz.
Gaz jest wykorzystywany w domu głównie do gotowania oraz ogrzewania. Mieszkania zasilane są najczęściej z miejskiej sieci gazowej, rzadziej z przenośnych butli (gaz płynny).
Zadaniem instalacji gazowej jest doprowadzenie gazu do kuchenki, piecyka podgrzewającego wodę, paleniska kotła centralnego ogrzewania itp.
Domowe przyłącze do sieci gazowej są zawsze zakończone reduktorem ciśnieniowym i głównym zaworem, odcinającym dopływ gazu do całego budynku. Od tego zaworu pionowe i poziome przewody doprowadzają gaz do poszczególnych mieszkań, a w każdym są także zawory odcinające i gazomierz.
Za tydzień krótki test online – zakres materiału str.173-208
(proszę o obecność przy komputerze)
07.05.2020
Temat: Domowa instalacja elektryczna.
Przeczytaj, treści napisane pogrubioną czcionką przepisz. Obejrzyj filmy, wykonaj zadanie i prześlij.
Instalacja elektryczna doprowadza energię elektryczną z sieci do poszczególnych odbiorników.
Film Przepływ prądu z elektrowni do domu kliknij i obejrzyj
Do budynku mieszkalnego prąd elektryczny jest dostarczany od podstacji transformatorowej do złącza kablowego, znajdującego się w domu, za pomocą przewodu doprowadzającego. Następnie przez licznik, który mierzy zużycie energii elektrycznej, a także przewody oraz puszki i gniazda wtykowe prąd trafia do odbiorników czyli np. punktów świetlnych oraz urządzeń elektrycznych.
Aby zapobiec uszkodzeniom odbiorników (mogą wystąpić przeciążenia sieci, zwarcia, przepięcia), w każdym domu na początku obwodu znajdują się bezpieczniki.
Bezpiecznik to urządzenie zabezpieczające instalację elektryczną przed uszkodzeniem. Jego zadaniem jest przerwanie obwodu elektrycznego.
Napięcie elektryczne w gniazdkach ma wartość 230 V i jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia.
Film- włącz ostrożność -kilknij i obejrzyj
Elementy instalacji elektrycznej przedstawiamy za pomocą umownych symboli graficznych:
czyli, np.
na schematach to
Każde urządzenie elektryczne pobiera określoną porcję energii, czyli posiada określoną moc. Podaje się ją w watach (W). Moc podawana jest na tabliczkach znamionowych, w instrukcji obsługi lub na obudowie urządzenia.
Przykład:
Zużycie energii w domach mierzone jest w kilowatogodzinach (kWh).
Wiedząc, że 1000 W (watów) to 1 KW (kilowat)
zużycie 1 kWh jest równe np. działaniu urządzenia o mocy 1000 W przez 1 godzinę lub o mocy 500 W przez 2 godziny.
Zadanie:
Oblicz, które urządzenie pobrało więcej energii elektrycznej:
a) telewizor o mocy 200 W włączony przez 150 godzin
b) kuchenka mikrofalowa o mocy 1500 W działająca przez 30 godzin
c) żarówka o mocy 100 W świecąca przez 230 godzin
Sposób wykonania dla:
a)telewizor
200 W to 0,2 KW (Waty zamieniamy na kilowaty)
0,2 KW * 150 h=30 kWh (Mnożymy przez czas pracy urządzenia)
Zakładając, że za cena 1 kWh kosztuje 0,55 zł możemy policzyć koszt pracy tego urządzenia
30 kWh * 0,55 zł= 16,50 zł
ZADANIA:
- Rozpoznaj i napisz jakie elementy instalacji występują na poniższym schemacie. Podaj również ilość (np. punktów świetlnych jest…):
- Dokończ zadanie obliczając zużycie energii dla punktu b i c
Odpowiedzi prześlij na adres: agnieszka.kedziora@zsi9.pl lub poprzez wiadomość Librus
30.04.2020
Temat: Łączenie obwodów.
Przeczytaj, treści napisane pogrubioną czcionką przepisz, schematy przerysuj. Obejrzyj film, wykonaj zadanie i prześlij.
Poszczególne elementy obwodu elektrycznego można ze sobą łączyć w różny sposób. Najczęściej stosuje się łączenie: szeregowe, równoległe.
Otwórz podręcznik na stronie 191.
Na rysunkach (na dole strony) w sposób poglądowy przedstawione są oba rodzaje połączeń.
Narysuj je za pomocą schematów:
Schemat układu, składającego się z dwóch żarówek połączonych szeregowo, włącznika oraz baterii
Schemat układu, składającego się z dwóch żarówek połączonych równolegle, włącznika oraz baterii.
Obejrzyj film FILM
W połączeniu szeregowym odłączenie jednej żarówki sprawia, że pozostałe również przestają świecić. Natomiast jeśli odłączymy jedną żarówkę w połączeniu równoległym, pozostałe żarówki nadal będą świecić.
Spróbuj odpowiedzieć dlaczego-napisz
agnieszka.kedziora@zsi9.pl
Zadanie
Narysuj obwód:
- równoległy, składający się z trzech żarówek, włącznika i baterii
- szeregowy, składający się z dwóch baterii, dwóch żarówek i włącznika
Zdjęcie pracy prześlij: agnieszka.kedziora@zsi9.pl
23.04.2020
Temat: Obwód elektryczny.
Przeczytaj i przepisz notatkę do zeszytu.
Obwód elektryczny to zespół połączonych ze sobą elementów elektrycznych, tworzących jedną lub więcej dróg przepływu prądu elektrycznego.
W skład obwodu wchodzą:
- Źródła prądu (prądnice, akumulatory, baterie)
- Przewody łączeniowe
- Odbiorniki prądu (np. pralka, telewizor, komputer)
Aby ułatwić rysowanie obwodów wprowadzono symbole.
Podstawowe symbole:
Narysuj schemat obwodu składający się z żarówki, włącznika i baterii (rysujemy tylko rysunek przedstawiony za pomocą symboli)
Zadanie do samodzielnej pracy (na +)
Czas na wykonanie zadania do godz. 20:00.
Odpowiedź prześlij poprzez wiadomości w dzienniku Librus lub e-mail agnieszka.kedziora@zsi9.pl
Str. 190 zadanie 6.4
16.04.2020
Temat: Co to jest prąd.
Trudno w dzisiejszych czasach wyobrazić sobie życie bez użytkowania energii elektrycznej.
Obejrzyj filmy:
Co to jest prąd? kilknij i obejrzyj
Dlaczego żarówka świeci? kliknij i obejrzyj
Przepisz notatkę do zeszytu:
Prąd elektryczny to uporządkowany ruch ładunków elektrycznych
w zamkniętym obwodzie elektrycznym.
Materiały (np. metale) dobrze przewodzące prąd elektryczny ,określamy przewodnikami . Prąd elektryczny może tam płynąć dzięki istnieniu elektronów (mogących się swobodnie poruszać). Z kolei izolator (np. drewno) to materiał, który nie przewodzi prądu elektrycznego. Izolatory (dielektryki) nie mają swobodnych nośników ładunku elektrycznego.
Zadanie do samodzielnej pracy (na +)
Czas na wykonanie zadania do godz. 20:00.
Odpowiedź prześlij poprzez wiadomości w dzienniku Librus lub e-mail agnieszka.kedziora@zsi9.pl
Str. 188 zadanie 6.2
2 i 9 kwietnia 2020
Temat: Skąd czerpiemy prąd elektryczny- źródła energii.
Na podstawie filmu i fotografii str. 196 wykonaj makietę przedstawiającą źródła energii. Możesz zastosować dowolną technikę i korzystać z dostępnych w domu materiałów. Format pracy A3 (najlepiej na grubszym kartonie, tekturze, deseczce, styropianie). Zajęcia przewidziane są na dwie lekcje. Termin oddania pracy – pierwsza lekcja po świętach (jeżeli wrócimy do szkoły), jeżeli nie proszę zrobić zdjęcie i przesłać przez Librus (zadanie domowe) lub pocztę elektroniczną.