Zadania pedagoga szkolnego
Zadania pedagoga szkolnego są określone przez Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży, w tym celu podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, zaradczych.
Można wyróżnić 5 głównych zakresów zadań pedagoga szkolnego:
I. Zadania ogólnowychowawcze:
kontrola obowiązku szkolnego uczniów, współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami, innymi instytucjami wspierającymi wychowanie dzieci i młodzieży, poznanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów, rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży, organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom.
II. Profilaktyka wychowawcza
diagnoza zagrożeń, hamujących prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży, podejmowanie działań zaradczych, prowadzenie zajęć z młodzieżą – realizacja wybranych programów profilaktycznych, organizowanie imprez dotyczących profilaktyki uzależnień, agresji, innych zagadnień wychowawczych.
III. Indywidualna opieka pedagogiczna.
pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych (mediacje), pomoc w trudnościach szkolnych – rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, w razie konieczności kierowanie uczniów na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu profesjonalnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych, przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży, terapia zachowań dysfunkcyjnych w stosunku do uczniów niedostosowanych społecznie, agresywnych, a także dla ofiar przemocy, obserwacje, konsultacje ze specjalistami w szczególnie trudnych przypadkach. Wnioskowanie o wgląd w sytuację rodzinną uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do Sądu – Wydział Rodzinny i Nieletnich.
IV. Pomoc materialna.
współpraca z MOPR, dyrekcją, nauczycielami, Radą Rodziców oraz Szkolnym Kołem Wolontariackim i Kołem Caritas w celu udzielania pomocy uczniom, rodzicom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej(stypendia szkolne, dofinansowanie do wycieczek szkolnych, zwolnienia z płatności za ubezpieczenie, zasiłek celowy na dożywianie).
V. Orientacja zawodowa.
we współpracy z doradcą zawodowym, psychologiem, wychowawcami poszczególnych klas pomoc uczniom w wyborze przyszłej szkoły i zawodu. Zbieranie informacji na temat losów absolwentów naszej szkoły.
Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga:
- gdy nie radzą sobie z programem nauczania, chcą pomocy i rady z tym związanej,
- gdy ktoś naruszy ich prawa;
- gdy ktoś stosuje wobec nich przemoc;
- gdy potrzebują pomocy i rady w życiu osobistym;
- gdy potrzebują pomocy w rozwiązywaniu konfliktów między nauczycielami, rodzicami i innymi uczniami
- gdy chcą porozmawiać z kimś życzliwym;
- gdy chcą spędzić przerwę w sympatycznym towarzystwie:
- gdy chcą poradzić się, wybierając przyszły zawód, szkołę ponadgimnazjalną.
Rodzice uczniów mogą oczekiwać:
- pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka;
- trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka – możliwość rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, diagnozującą przyczyny niepowodzeń szkolnych, deficyty rozwojowe dzieci;
- problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami);
- uzyskania informacji o dalszej ścieżce edukacyjno-zawodowej dla swojego dziecka.
Nauczyciele mogą oczekiwać:
- pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
- analizy opinii o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- współpracy w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia, rozpoznawania potencjalnych możliwości, bądź ograniczeń dziecka;
- wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego (m.in. organizowanie imprez profilaktycznych, zajęcia wychowawcze z młodzieżą, realizowanie wybranych programów profilaktycznych, zajęcia dotyczące wyboru przyszłej szkoły i zawodu);
- wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów (np. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami uczniów sprawiającymi różnego rodzaju problemy wychowawcze, rozmów z agresorami, ofiarami przemocy, uczniami wagarującymi, nieprzystosowaniem społecznym);
- wsparcia w podejmowaniu działań mediacyjnych i kryzysowych w szkole.
W Szkole Podstawowej nr 9 pracuje dwóch pedagogów szkolnych:
pani Agnieszka Zglińska, pani Ewa Jędrzejewska oraz pani Aneta Nowak.
Gabinet pedagogów znajduje się na drugim piętrze w segmencie C (pokój nr 24 C)
mail do pedagogów szkolnych: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
telefon do pedagogów szkolnych: 46 833 81 91 w. 23
Współcześnie nastolatkowie zmagają się z wieloma problemami, których nie doświadczali ich rodzice, lub które były mniej powszechne. Obecnie nastolatek musi zmierzyć się z wieloma trudnymi sytuacjami, które dotyczą różnych sfer – emocjonalnej, społecznej, poznawczej.
Dzisiejsza młodzież żyje w innej rzeczywistości niż Ty, Rodzicu. Pamiętaj o tym.
Młodzież doświadcza m.in. tych problemów:
- Zaburzenia odżywiania: anoreksja, bulimia
- Uzależnienia (telefon, internet, komputer, używki)
- Samookaleczanie
- Depresja
- Stres
Rodzicu zwróć uwagę gdy u Twojego dziecka zaobserwujesz:
- nagłe pojawienie się gorszych stopni, pogorszenie zdolności intelektualnych
- wagarowanie, odmówienie chodzenia do szkoły,
- dziecko nagle przestaje czerpać radość z tego, co sprawiało mu przyjemność – zaprzestaje uprawiania sportu, aktywności fizycznej, nadmiernie przesiaduje przed komputerem,
- spadek zainteresowań, zaniechanie spotykań z przyjaciółmi,
- dziecko jest zamknięte w sobie albo nadmiernie pobudzone,
- dziecko ma zawroty i bóle głowy, bóle karku, kończyn, brzucha,
- zauważyłeś, że dziecko się samookalecza,
- zbyt dużo snu lub bezsenność,
- wycofanie się z dotychczasowych relacji,
- zmiana zachowania – rozdrażnienie, płaczliwość, negatywizm,
- myśli samobójcze,
- Izolowanie się od domowników
- uczucie ciągłego zmęczenia,
- drażliwość, zmienność nastrojów,
- przytłaczający smutek,
- Poczucie osamotnienia, niezrozumienia, rozpaczy,
- niekontrolowane wybuchy złości, wściekłości lub cynizm,
- ciągłe zamartwianie się, poczucie winy, umniejszanie własnej wartości,
- zaburzenia koncentracji, kłopoty w podejmowaniu decyzji
- zmiany apetytu i wagi ciała,
- nadmierne zainteresowanie tematyką śmierci, umierania
Nie każdy, kto ma zaburzenia psychiczne jest smutny, pozbawiony energii i apatyczny – może się tak zdarzyć, ale nie jest to regułą. Dużo osób potrafi maskować objawy swoich problemów, bo boi się wykluczenia i stygmatyzacji.
Rodzicu, jeżeli coś Cię niepokoi w zachowaniu swojego dziecka, zauważyłeś jakieś trudności, REAGUJ, zwróć się o pomoc do wychowawcy, pedagoga, skorzystaj ze wsparcia specjalistów psychiatry, psychologa, psychoterapeuty.
Pamiętaj Rodzicu nie jesteś sam !
TELEFONY ZAUFANIA:
800 12 12 12 – dziecięcy telefon zaufania rzecznika praw dziecka, czynny 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, mogą również dzwonić osoby dorosłe, by zgłosić problemy dzieci.
800 100 100 – telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci, czynny pon.–pt. 12.00:15.00
800 199 990 – Telefon Zaufania „Narkotyki-Narkomania”, czynny codziennie16.00–21.00, oprócz świąt państwowych
801 140 068 – Pomarańczowa Linia dla rodziców pijących dzieci, czynna w pon.–pt. 14.00–20.00